Tot de volgende keer in Den Bosch…

Nadat Eric Kuijpers en zijn entourage onder ‘politiebegeleiding’ de rechtbank waren uitgevlucht, diende vanzelfsprekend de meningen van de overige aanwezigen te worden gepeild. De eerste die ik aansprak was de voorzitter van De Stelling en dé uitgever van Kleintje Muurkrant. Hoe vond u het gaan? “Nou… Eigenlijk is het dieptreurig voor de mensen van Essence Trainingen. Deze advocaat is net een soort Don Quichot van La Mancha. Zonder werkelijk aan het belang te denken van zijn cliëntèle denkt deze man alleen in vijandbeelden en droop het eigen belang van zijn hele pleidooi af. Ik ben geen dokter, maar ik heb het vermoeden dat deze advocaat zwaar gestoord is.” De tweede was gedaagde Hoorn. En jij? “Ik kan die Eric Kuijpers eigenlijk wel zoenen. Dankzij zijn vele verwijzingen naar een zogenaamde ‘betrouwbare internetbron’ heeft nu de rechtbank genoodzaakt de taak een bepaalde site onder de loep te nemen. Ik was hem zelfs zo dankbaar dat ik mijn ter plekke voorgenomen burgerarrestatie in de rechtbank op al zijn laster en smaadschrift voor een later heterdaad moment bewaar”. Vervolgens de advocaten van de gedaagden. Die van De Stelling. “Ach ja… onze lieve Heer heeft vreemde kostgangers”. Die van Hoorn. “Ik sluit mij aan bij deze algemene opmerking van mijn confrère”. Buiten de rechtszaal om waren de opmerkingen op de door mij afgegeven flyer met visitekaartje minder voorzichtig. Man in toga 1: “Dat meent u niet… Is deze man een advocaat? Die moet meteen worden geroyeerd”. Man in toga 2: “Meneer ik ben Rechter en ik kan niet anders concluderen dat u dit met de computer zelf heeft gemaakt. Geen advocaat in Nederland haalt het in zijn hoofd zichzelf zo te presenteren”. Vrouw in toga 1: “Dat is die Kuijpers. Er gaat binnen de advocatuur al geruime tijd e-mail rond met deze schandelijke… Hoe zal ik het zeggen. (Een andere dame naast haar valt haar bij) Ik kreeg laatst een e-mail hierover van een oud studiegenoot die nu advocaat in Leeuwarden is. Ik zelf sta hier op het tableau ingeschreven. Dus deze advocaat is inmiddels breed bekend.” Man in toga 3: “Dit meent u niet? Ik ga bij mijn eigen deken dit aankaarten. Dit kan niet. Dit is een ernstige belediging voor mij en al mijn beroepsgroepgenoten”. Twee heren van de parketpolitie: “Is dit die advocaat van zojuist? Dit kunt u afgeven bij het parket van de Officier van Justitie hier. Heeft u meer exemplaren voor mij van deze flyer? Daar weet ik wel weg mee…”. Eric Kuijpers raakt steeds meer verstrikt in zijn zelf gesponnen web. Hij kan het nog altijd op zijn ‘gekte’ gooien: “De Voorzienigheid leidt onze zaken nog beter dan wij konden wensen: want kijk eens daarginds, vriend Sancho Panza, die dertig of meer ontzaglijke reuzen! Die denk ik te bestrijden en te doden. Met de buit zullen wij ons verrijken: dat is goed krijgsrecht en men bewijst God een grote dienst door dat boze gebroed van de aardbodem te laten verdwijnen. Welke reuzen?, vroeg Sancho Panza. Die je daar ziet, antwoordde zijn meester, met hun grote armen. Want er zijn reuzen met armen van twee mijlen lang! Kijk eens goed, heer, antwoordde Sancho. Wat zich daar vertoont, zijn geen reuzen, maar windmolens; en wat bij hen op armen lijkt zijn wieken, die, door de wind rond gedraaid, de molensteen in beweging brengen. Ik zie wel, antwoordde Don Quichote, dat je nog niet veel van de wereld afweet. Reuzen zijn het, en indien je bang bent, ga dan opzij en bid, terwijl ik mij met hen in een vreselijke en ongelijke strijd ga begeven.”

Geef een reactie

